19.3.07

Dykning i Koh Tao

Jeg har tilbragt lidt over en uge i Koh Tao, primaert for at dykke. En af de foerste dage var jeg ude ved Chumpon og det var ikke saerlig imponerende. Vandet var grumset saa jeg kunne naesten ikke se noget. Jeg besluttede mig for at tage det naeste skridt i dykning, kurset efter Open Water Course, som jeg tog med Michelle i Australien. Paa to dage fik jeg mit Advanced Diver certifikat. Det betyder at jeg, i stedet for de tidligere 18 meter, nu kan dykke ned til 30 meter. Fordelen er at der er meget mere at se paa dybt vand, og man kan fx. dykke ved skibsvrag, isdykke og meget mere. Paa de to dage kurset vaerede fik jeg 5 dyk. Den foerste dag dykkede vi to dyk om formiddagen, et paa Southwest og et paa Shark Island, og et nattedyk om aften paa White Rock. Southwest var rigtig flot og vandet var virkelig klart, saa man kunne se meget mere end paa Chumpon. Shark Island var dog lidt skuffende foer jeg hoppede i, da stedet hedder Shark Island, fordi det er omkring en oe, formet som en hajfinne, og ikke fordi der er hajer - oev! I vandet blev det dog bedre, da vandet her var endnu mere klart end det foregaaende dyk. Nattedykket gjorde isaer indtryk paa mig, det var helt anderledes (selvfoelgelig), end de "normale" dagsdyk. Det er ikke fordi der er den store forskel paa hvad man kan se om aften, i forhold til om dagen, men alle dykker med en stor lommelygte og ellers er alt moerkt omkrig. Jeg var, sammen med min buddy, bagerst i gruppen og kunne se alle de andre svoemme foran og lyse rundt med deres lygter - det var et ret sjovt syn. Anden dag paa kurset dykkede vi to gange paa Chumpon igen. Denne gang var jeg dog langt mere tilfreds med stedet. Vandet var klart og der var masser af fisk. Vi skulle lave en oevelse med kompasnavigation og vi havde planlagt vores dyk selv - dvs. at vi havde planlagt hvor dybt vi ville ned, hvor vi ville dykke og hvor lang tid. Det hele gik som smurt og vores laerer var meget tilfreds :) Det sidste dyk paa kurset var virkelig kedeligt. Vi blev sat paa 18 meter, hvor vi skulle holde fast til en line, og observere fisk og skrive dem ned paa en lille undervandstavle, indelt i fiskefamilier - ikke noget saerlig ophidsende dyk! MEN! Efter dette 5. dyk paa kurset var jeg certificeret som Advanced Diver - fint skal det vaere!

Koh Tao var et rigtig laekkert sted at vaere! Det meste af min tid gik med at ligge paa stranden, laese og spille guitar... og saa dykning selvfoelgelig! Om aften hang jeg ud med folk fra dykkercentret og de svenskere som jeg stadig rejser med. Primaert sad vi paa Dry Bar. Alle barene laa ned til stranden og man sad paa puder, placeret paa sivmaatter, omkring smaa borde. Det var rigtig hyggeligt og musikken paa netop Dry Bar, mindede mig om Nadsat i Koebenhavn.... Savner efterhaanden Danmark! Naar man dykker er det ikke en sarlig god ide at drikke (ret meget) dagen foer, saa det blev til en del stille og hyggelige aftener paa Dry Bar. Navnet Dry Bar gjorde vi en del grin med den foerste dag - hvem har lyst til at gaa ind paa en toerlagt bar, hmmm? Men vi blev hurtigt overbevist, faktisk allerede foerste gang vi var der - stedet er FANTASTISK!

I maa undskylde mine til tider uinteressante beretninger, men der sker ikke saa meget og jeg har mistet mit danske ordforraad en smule, da jeg snakker engelsk hele tiden. Jeg taenker endda engelsk og synes det lyder maerkeligt naar jeg hoerer mig selv snakke dansk.
Lige nu er jeg som sagt paa oeen Koh Samed (hvor der er roevsygt). Jeg har vaeret her halvanden dag, men tager hoejst sandsynligt til BKK i morgen. Der skulle gerne vaere en del at se i BKK, saa maaske bliver mine sidste indlaeg knapt saa indholdsloese.

Jumpa laggi ('vi ses' paa Malaysisk)

Ingen kommentarer:

 
newbie.dk