13.3.07

Malaysia part 2

... Mit sidste stop i Malaysia var Langkawi - en lille oe i det nordlige Malaysia, lige foer Thailand. Den foerste dag jeg ankom, var der allerede flere velkendte ansigter fra KL - svenskere. det lader til at svenskerne har invaderet Malaysia. Louise, Carolina, Emmely og Natalie var de foerste jeg stoedte ind i da jeg ankom til det aftalte moedested, Gecko - et guest house som er meget populaert. Populaeriteten betoed at jeg den foerste nat ikke kunne faa en seng - alt var optaget. Mine ting blev sat i koekkenet og jeg skulle sove i haengekoejen, hvilket jeg senere har fundet ud af er meget normalt for stedet. Det var dog ikke noget problem at falde i soevn, for natten blev brugt paa Reggae, som er en meget populaer bar med live musik. Heldigvis fik jeg et vaerelse dagen efter. Min tid paa Langkawi har budt paa masser af strand. Der er en ganske fantastisk strand som minder mig utrolig meget om Fiji. Stemningen i hele byen, Pantai Cenang (Cenang Strand), er fantastisk. Det tog kun to dage foer jeg var i snak med de fleste beachboys og andre lokale, velhjulpet af nogle andre rejsende jeg moedte, som havde vaeret paa oeen laenge. Sammen med de svenske toeser fandt jeg sammen med en gruppe andre unge som havde vaeret i laengere tid paa oeen. Gruppen bestod bl.a. af svenskerne Bjoern, med det lokale navn Dolah, og Sofie, med det lokale navn Ahlia og nordmanden Abu, med et norske navn som jeg har glemt. Disse mennesker, samt folk som kom senere, skulle vise sig at vaere nogle af de bedste jeg har moedt paa hele turen. Vi fungerede som een stor flok fra den foerste dag og vi havde den bedste tid sammen! Dolah har vaeret paa oeen laengst, nemlig mere end 2 maaneder. Abu havde sammen med Ahlia vaeret der i 5 uger. Disse 3 blev vinket til og raabt efter paa gaden og stranden af mennesker som de ikke engang aner hvem er. Det tog dog heller ikke lang tid foer jeg oplevede det samme. Jeg har faaet det Malaysiske navn Sham, som betyder "always happy boy". Ikke noget daarligt navn synes jeg. Flere gange har jeg gaaet gennem med Abu og folk har raabt: "Abu, Sham! Reggae tonight?". Andre gange har folk i butikker spurtg om vi var broedre... "Ah, Abu, your brother came to visit you" eller "samma samma" (betyder 'det samme' eller 'ens' paa Malaysisk). Nu naar jeg snakker om Malaysisk, saa har jeg faktisk laert en del sprog. De lokale var enormt ivrige for at laere os en lille smule hver i saer. Det var sjovt at kunne deltage lidt i deres jokes paa Malaysisk.

Den ene dag lejede jeg en bil, sammmen med Abu, Ahlia, Gila (Louise), Emmely og Natalie. Vi koerte ud og saa nogle vandfald og badede lidt i de smaa pools. Der var ikke saa meget vand i vandfaldene, saa vi koerte hurtigt hjemad. Paa vejen hjem var vi paa Toilettur. I Cenang findes der en kaede af barer og spisesteder som allesammen hedder noget med Sun - Sunkarma, Sun Cafe osv. Deres toileter er ikke mindre end fantastiske. Sunkarma var dog det flotteste. Her har de indrette en slags lounge man kan sidde i, mens man venter paa sine venner bliver faerdige. Toiletbaasenes ene vaeg er en tonet rude, saa man kan kigge ud, men folk kan ikke se ind. Jeg skal nok faa lagt lidt billeder op derfra snart. Da jeg havde vaeret paa oeen i ca. en uges tid, besluttede jeg mig for at tage videre. Jeg ville til Thailand og Gila ville med. Vi tjekkede ud, satte vores tasker i koekkenet og tog paa Reggae om aften. Vi aftalte at holde os vaagne for at tage den foerste faerge videre. Men men men... Da jeg havde pakket min taske vaekkede jeg Gila, som sov paa sofaen, saa hun kunne hente sit vasketoej og pakke sin taske faerdig. Da jeg langt om laenge fik live i hende, aftalte vi at hun skulle vaekke mig naar hun var klar. 3 timer senere vaagner jeg paa sofaen og kigge over min skulder i den anden sofa, hvor Gila ligger og sover. Hun havde ikke hentet sit toej eller pakket sine ting. Det hele endte med at vi tjekkede ind igen og blev en uge mere. Vi har i laengere tid drillet Dolah, fordi han har vaeret paa oeen saa laenge, og fordi han mange gange sagde "I'll leave tomorrow'. Det blev til en stor joke at vi heller ikke kunne forlade oeen uden kamp. Den sidste uge gik som den foerste, men der var mange af "de gamle" som tog afsted og nye kom til. Endnu flere svenskere - Moa, Jennie, Sven omf. Nogle engelske fyre som kun var der nogle dage. Og ja, i det hele taget bare mange flere nye mennesker. Som sagt gik alt som den forrige uge, hvilket betoed strand og Reggae. Atmosfaeren paa Reggae var helt fantastisk. Hele crewet (bandet og bartenderne) var som een stor familie. Aftnerne startede som regel paa Gecko, derefter tog vi ned paa stranden kaldet Babylon, som er en bar bestaaende af koelebokse, sivmatter og musik med akustisk guitar og sang. Omkring midnat kommer Reggaebussen og samler folk op, koerer dem til Reggae, hvor vi dansede hele natten og derefter blev vi koert hjemad, men ikke helt. Vi blev nemlig sat af ved Tomato, som er et spisested der har aabent hele natten. Her blev jeg ogsaa hurtigt gekendt og de satte naermest automatisk en Diet Coke paa bordet naar jeg kom og begyndte at lave min Tosei Massala (pandekage med kartoffelfyld, mums). Det er meget svaert at beskrive hele stemningen omkring Langkawi, men det er helt sikkert et sted som kan anbefales til alle unge rejsende som kommer forbi Malaysia.

Det stoerste problem ved Langkawi, som i nok har gaettet, var at forlade stedet. Vi holdt adskillige afskedsfester, da vi var ovebeviste om at tage afsted dagen efter. De lokale grinte dog bare af os naar vi igen moedte op paa stranden eller Reggae. Det hele endte faktisk med at folk ikke ville sige ordentligt farvel til os mere - da vi jo havde gjort det stort set hver aften - og der er flere mennesker vi saa for sidste gang, med deres kommentar: "See you tomorrow" :(

Jeg ved godt det blev en lidt rodet omgang, men der sker ikke saa meget som der har gjort foer, saa det er svaert at tage tingene fra dag til dag. Haaber i nyder at laese lidt om mit liv her alligevel. For tiden befinder jeg mig i Koh Tao, Thailand, og har gang i lidt dykning. Jeg lover snart at komme med nyt igen, men er lidt doven og bagefter... Glaeder mig snart til at komme hjem!

Mange hilsner fra Danni

Ingen kommentarer:

 
newbie.dk